dinsdag 23 april 2019

HERBRUIKBARE GROENTENZAKJES


Enkele winkels en grootwarenhuizen bieden ze al aan, de herbruikbare groentenzakjes. Een stap in de goede richting om zo min mogelijk wegwerpplastiek te gebruiken . Helaas moet ik toch nog in heel veel winkels of marktkramen blijven zeuren ,( zoals het mopje* met het konijntje en de worteltaart ) om een herbruikbaar zakje. In de supermarkt waar we winkelen, bieden ze composteerbare zakjes aan, waar ik ook weer mijn twijfels bij heb. Het is en blijft een wegwerpzakje waar grondstoffen voor nodig zijn. Daarom gebruiken wij hier onze, uit restjes textiel, zelfgemaakte herbruikbare groentenzakjes.  
Je hebt er niet veel materiaal voor nodig en ze zijn snel gemaakt.

 


DIY
Materiaal:
* Katoen: 10cm/ 52 cm voor onderkant
* Katoen: 7cm/ 54 cm voor bovenkant
* Lycra met gaatjes: 22cm / 52 cm (of elke andere doorschijnende stof kan hiervoor dienen, of een stuk oude shirt stof zoals ik bij het voorbeeld heb gebruikt) 

Hoe?
ONDERKANT

* Speld en naai de de katoenen strook van 10cm/ 52cm aan elkaar vast. En plooi de katoenen stof open.
 Ik gebruik hiervoor mijn overlock-machine, zodat de randen ineens netjes zijn afgewerkt. Je kan dit ook doen met een gewone naaimachine met een zigzag of overlocksteek .


* Plooi de stof dubbel. 
* Speld en naai de onderkant vast.
* Speld en naai de zijkant vast. 
* Draai het zakje naar de goede kant.

BOVENKANT


* Werk de zijkanten van de strook  af met overlock of zigzagsteek
* Strijk de zijkanten  kort om en naai vast 
* Plooi en strijk de strook dubbel 
* Naai met een zigzagsteek de onderkant toe, zodat het met het vastspelden op het zakje niet kan verschuiven.


* Speld de strook vast op de goede kant van het zakje. Zorg hierbij dat je beide uiteinden een stukje over elkaar legt bij de naad. Dit voorkomt dat als je met een rekstofje werkt, de stof gaat uitrekken.
* Naai vast.



* Haal een touwtje door de tunnel en zo is het zakje gebruiksklaar!


* Mopje: 
Een konijntje komt bij de bakker. "Bakker? Verkoopt u worteltaart?"
"Nee, konijntje ik verkoop geen worteltaart": antwoordt de bakker vriendelijk.
De volgende ochtend staat het konijntje terug bij de bakker.
"Bakker? Verkoopt u worteltaart?"
"Nee konijntje, ik verkoop Geen worteltaart!".
En zo gaat het het een hele week door. Elke dag komt het konijntje bij de bakker en vraagt naar worteltaart. Na een tijdje begint de bakker toch een worteltaart de bakken.
Zoals verwacht, komt het konijntje de volgende dag terug: " Bakker? Heb je worteltaart?" De bakker antwoordt fier:" Ja konijntje, ik heb worteltaart! Zelfs een hele winkel vol!" 
Waarop het konijntje antwoordt :
"Vies hé!"

Mocht je zelf niet zo handig zijn, wil ik je er gerust leren maken of je kan er bij me kopen ! 
( de winst gaat naar Expeditie Natuurpunt voor een nieuw natuurgebied in Edegem! )


Geen opmerkingen:

Een reactie posten